Al 50 jaar ‘Second life’ voor legermateriaal
 
50-jarig jubileum
D. van Dam B.V., specialist in import en export van ex-NATO legervoertuigen en onderdelen, viert op 7 februari 2016 het 50-jarig jubileum.
Met trots mag worden teruggekeken op het jarenlange handeldrijven met diverse landen. Daarnaast zijn ze trots op de deskundige personeelsleden die allemaal al vele jaren werkzaam zijn, een aantal zelfs al bijna 40 jaar, bij D. van Dam.
 
Het begon op de bakfiets
50 jaar geleden zat Dirk van Dam als 12-jarige jongen op de bakfiets, hiermee ventte hij ‘s zomers fruit en ‘s winters haalde hij oud ijzer op en verkocht dit weer. Het geld dat deze jonge handelaar verdiende droeg hij thuis af aan het gezin. Al snel concentreerde Dirk zich op oud ijzer en verhuisde hij richting Zeist.
 
Schuurtje in Zeist
In Zeist huurde Dirk een schuurtje met daarbij een stuk terrein. Daar begon hij afgedankte legervoertuigen, die hij verkreeg door deze op te kopen, te slopen voor onderdelen. Hier werden later ook auto’s gecompleteerd en rijklaar gemaakt voor de verkoop. De voorraad voertuigen en onderdelen was inmiddels te groot geworden voor het schuurtje. Toen de kans zich voordeed om het gehele terrein in Zeist te kopen deed Dirk dit meteen (foto bovenaan de pagina).
 
Bedrijfsovername Bennekom
Dirk handelde veel met een sloopbedrijf in Bennekom. Toen dit bedrijf voor overname beschikbaar kwam zag Dirk de kans schoon en nam het bedrijf over. Inmiddels is deze locatie in gebruik als de administratieve thuishaven en voor de bulkvoorraad van onderdelen.
 
Domeinen Herkenbosch
Ook veel handel werd ingekocht van het Nederlandse leger, dit gebeurde via Domeinen. Om al die voertuigen te stallen werd gezocht naar een strategische plek. Er werd veel handelgedreven met Duitsland en België en de locatie in Herkenbosch (Limburg) was uitermate geschikt door de grootte en ligging.
Toen de locatie Herkenbosch van de Domeinen werd opgeheven nam Dirk ook die locatie over. Dit kwam goed uit omdat deze aangrenzend was aan de al in bezit zijnde locatie in Herkenbosch. Dit terrein omvat nu 13 hectare.
 
Steenfabriek Remmerden Rhenen
Ook het terrein in Zeist werd te klein voor het bedrijf D. van Dam B.V. en er werd als snel een geschikte locatie gevonden, de voormalige Steenfabriek Remmerden in Rhenen.
Deze locatie beschikte over veel opslagruimte waar zowel de voertuigen als onderdelen droog opgeslagen konden worden. De werkzaamheden waren nog steeds het completeren en rijklaar maken van de auto’s en voertuigen zodat deze verkocht konden worden aan de steeds groter wordende (internationale) klantenkring.  
 
Overname door zoon Dirk van Dam
Na het overlijden van Dirk van Dam Sr. in 2007 heeft zoon Dirk van Dam Jr. het bedrijf van zijn vader voortgezet.
Zoon Dirk van Dam had al zijn eigen bedrijf genaamd D. van Dam Jr. B.V. (opgericht in 1988, gericht op Amerikaanse 4x4-voertuigen) in Rhenen. De bedrijven werden samengevoegd, maar beide bedrijven behielden hun eigen identiteit.
De Steenfabriek in Rhenen werd verkocht en de werkzaamheden werden verplaatst naar de Steenoven 9 (zelfde industrieterrein). Daar vind je nu de Landroverdivisie.
 
Huidige bedrijfsactiviteiten
De huidige handel is nog steeds de import en export van ex-NATO legervoertuigen en onderdelen. De diverse locaties zorgen ervoor dat er veel op voorraad is en er dus direct geleverd kan worden.
De locatie in Rhenen is de Landroverdivisie, Locatie Bennekom huisvest het kantoor en de distributie en opslag van onderdelen (nieuw en gebruikt). In Herkenbosch bevindt zich de locatie met de bulkvoorraad van voertuigen en onderdelen. Hier staan ruim duizend trucks en honderden andere voertuigen. Naast de trucks zijn er ook ambulances, tankwagens, bulldozers en ander zwaar ex-legermaterieel op wielen.
De voertuigen worden gekocht van diverse legers; Engeland, Amerika, Duitsland, België, Frankrijk en Denemarken. Drie jaar geleden werden er bijvoorbeeld nog achthonderd DAF-trucks van het Nederlandse leger gekocht.
 
Een van de grootsten in Europa
“Het heeft geen zin om een paar trucks tegelijk te kopen. Als er ergens tachtig worden aangeboden, dan kopen we ze alle tachtig. Op die manier bouwen we een mooie voorraad op en kunnen we meteen leveren. Ook als iemand bijvoorbeeld direct honderd DAF’s wil hebben”.
“We zijn een van de grootsten in Europa, ook omdat we deze methode van inkopen hanteren. We hebben het in huis en we kunnen het snel leveren. Dat is een goed verkoopargument.” legt Dirk uit.
Ongeveer 75 procent van de handel bestaat uit aan- en verkoop van legervoertuigen. De rest van de handel bestaat uit het verkopen van onderdelen.
 
‘Second life’
Klanten zijn andere handelaars en bijvoorbeeld grote hulporganisaties die voertuigen nodig hebben voor het vervoer van hulpgoederen. De voertuigen rijden bijvoorbeeld in Suriname, Zuid-Afrika tot aan Amerika toe.
Af en toe worden er ook voertuigen aan particulieren verkocht. Mensen die bijvoorbeeld een wereldreis willen maken en daarvoor een geschikt voertuig zoeken of een voertuig ombouwen naar foodtruck. Ook worden er onderdelen aan liefhebbers verkocht die een oudere generatie legervoertuig bezitten waarvan de originele onderdelen op voorraad zijn.
 

Copyright © 2012